Gråmulet

Verkar det bli även idag... men så länge det inte kommer någon form av nederbörd så är jag väldigt tacksam :-)
 
Hörde ett nyhetsinslag lite flyktigt igår... något som handlade om ordlista... rasistiska/nedlåtande förklaringar eller liknande... som sagt hörde bara lösryckta delar i början av inslaget. Men det handlade om benämnng på olika folkgrupper... Alltså... jag visste inte att de som bor på Grönland heter inuiter... alltså dem vi kallar eskimåer... känns inte som eskimå är nedlåtande...
Samer får inte kallas lappar... jaha ok... men de bor i Lappland, negrer ska kallas svarta/mörkhyade... japp ordet neger kommer från spanskans negro som betyder svart.... romer får inte kallas zigenare...
Jaja ok att jag köper de två sistnämnda men lapp och eskimå....?
 
Alltid lär man sig något!
 
Blir av med mer och mer grejor :-) kul och skönt vilket innebär att det blir mer plats och att vår spenderarkassa till Turkiet bara ökar på sig :-)
Det ska bli skönt att komma iväg, alla längtar så himla mycket. Barnen frågar varje dag... så när det är 40dagar ska jag börja räkna ner i almanackan så de får det konkret :-)
 
Skolan flyter på helt okej. Edward betar av det ena nationella provet efter det andra! Tänker lite på Wincent, han gör sina prov (även år 3 har nationella) småskrattar lite när jag frågar om det är svårt och svara nej... gör sina läxor på 5 min och verkar ännu inte stöta på patrull i skolarbetet. Man hoppas verkligen att det kommer att vara så för honom även i fortsättningen... sen har jag ju 3 andra som verkligen får lägga ner mycket tid och kämpa för sina resultat... SJÄLVKLART är jag lika stolt över ALLA mina barn, man gör sitt bästa utifrån sina unika förutsättningar, resultatet räknas inte alltid utan ibland är vägen dit det viktigaste!
 
Snart dags att så sakteliga väcka upp huset, förutom Edward som redan är vaken :-) han har nationella prov även idag så kanske ska jag fixa honom nåt gott att äta som "provmat" i skolan... Får klura lite på vad...
 
Kramar!

Kommentera här: